Gå direkt till innehåll Gå direkt till meny

Case: Så nådde Elon ut i julbruset

Julhandeln är alltid en kommunikativ utmaning för handeln. Bruset är massivt. Hur kan man nå fram både med produkter och inspiration?

Vår strategi för Elon – den ledande kedjan för köksprodukter och vitvaror – blev att använda julbordet som tema för att skapa inspirerande innehåll som fångade konsumenternas intresse.

Vi ville visa produkterna på ett naturligt sätt och få dem att kännas som en självklar del av julförberedelserna. Målet var att både engagera konsumenterna och ge dem mervärde genom vårt innehåll.

Samtidigt var det viktigt att nå en effektiv organisk och betald distribution. Lösningen blev att låta stjärnkocken Niklas Ekstedt, känd för sina julkokböcker och egna julbord göra sina absoluta favoriter för Elons publik – i den fina butiksmiljön, med relevanta produkter.

Målgruppen Svenska hemmakockar

Målgruppen var svenska konsumenter, med ett särskilt fokus på hemmakockar och matlagningsintresserade.

Vi satte ambitiösa KPI:er för våra sociala medier: över en miljon visningar, fler än 200 000 ThruPlays (15 sek) och 2 500 utgående klick på Facebook och Instagram.

För den nya Youtube-kanalen siktade vi på tusentals organiska visningar och visningstimmar.

Vi planerade även att nå ut brett genom Elons egna kanaler, inklusive webbmagasin, nyhetsbrev och det tryckta kundmagasinet med en upplaga på en halv miljon.

Serien, som fick namnet Ekstedts julbord, presenterade klassiska julrecept som smörkola, köttbullar, inlagd sill, Janssons frestelse och saffranspannkaka.

Niklas Ekstedt smörkola Elon OMA Agency

Vi valde rätter som både knöt an till traditionen och passade hushållens tajta budget, vilket ökade relevansen i vårt budskap. Ekstedt delade med sig av experttips och hacks för att hjälpa hemmakockar använda produkterna under julförberedelserna.

Recept och produkter i varje avsnitt

I varje avsnitt integrerades produkterna på ett genomtänkt sätt. Till exempel visade Niklas Ekstedt hur man kan laga världens godaste köttbullar med en matberedare från Bosch.

Vi spelade in filmerna i en varm och julinspirerad köksmiljö på Elons paradbutik på Kungsgatan som bidrog till den festliga stämningen. Julens färger genomsyrade allt material, vilket gjorde produkterna ännu mer tilltalande och relevanta.

Trots hård konkurrens, begränsad budget och en marknad präglad av minskad köpkraft blev kampanjen en stor framgång.

Våra filmer på Facebook och Instagram hade hög genomtittning och mycket låg kostnad per visning. Vi överträffade våra KPI:er med stor marginal.

På Youtube uppnådde vi organiskt 64 000 visningar, 2 700 visningstimmar och en genomsnittlig tittartid på 1:38 min. Kanalen fick över 1 000 följare (och antalet prenumeranter fortsätter att växa). Videorna blev så populära att de rekommenderades på Youtubes startsida.

Ekstedts julbord har efter starten julen 2023 återkommit varje år, med nya recept och inspelningsplatser.

Niklas Ekstedt Elon OMA Agency