Gå direkt till innehåll Gå direkt till meny

Därför behöver du bry dig om “consent mode v2”

Google uppmanar oss att uppgradera mekanismen för samtycke – även kallad “consent mode”. Varför sker detta nu? Och vad behöver man göra som marknadsförare. Vi reder ut.

Den 6 mars började Google kräva att vi marknadsförare går över till “consent mode version 2”. Vad är då det? Consent mode är ett API och en funktion hos Google som framför allt används i Tag Manager. Den underlättar hanteringen av samtycke (till cookies) från besökarna på en webbplats.

Exempel:
Webbplatsen använder en cookie-banner. Användaren tackar “ja”. Tack vare att cookie-bannern är kopplad till Tag Manager och funktionen consent mode, så vet Google att det är okay att skicka iväg information om besöket till Google Analytics, Google Ads och andra produkter.

Vad är consent mode version 2?

Consent mode 2 – egentligen refererar Google till detta som en “uppdatering” snarare än en ny version – är en utveckling av funktionen för samtycke. Istället för 2 informationsflaggor skickas 4. Besökaren på webbplatsen märker ingen skillnad, men för Google innebär det – enkelt uttryckt – att man bättre anser sig följa lagar kring privacy för att kunna analysera användare och utföra tjänster som re-marketing.

Den nya lösningen innebär också att man kan välja två typer av samtyckesmekanismer:

# Basic mode. Om användaren tackar nej slår trackingen av helt. Den typen av mekanism har många redan på plats för att stänga av tracking när användaren nekar spårning.

# Advanced mode. Om användaren tackar nej skickas ändå viss typ av info angående land, enhet, konverteringstyp till Google i form av anonyma “cookielösa pingar”. Syftet är att Google trots nekande till cookies ska kunna mäta aktiviteten på webbplatsen.

Vilken metod ska jag välja?

Vilken metod man ska använda är upp till det egna företaget och de juridiska avvägningar man gör. Det finns bedömare som menar att “advanced mode” inte är kompatibel med europeiska lagar eftersom information ändå skickas till Google.

Vad händer om man inte implementerar consent mode v2? För det första är detta inget krav från myndigheter. Det är “enbart” Googles krav. Konsekvensen om man inte göra något blir dock att spårningen till Google Analytics 4 och framför allt Google Ads och andra annonsprodukter kan sluta fungera. Eller börjar fungera bristfälligt, med minskade möjligheter till re-marketing eller att utforska viss typ av data.

Hur kommer jag igång?

Så hur gör jag för att komma vidare?

Steg 1 är att välja en cookie-lösning som är godkänd av Google och som fungerar tillsammans med Tag Manager och consent mode v2. Alternativet är att bygga själv. Här är en lista över Googles cookie-partners.

Steg 2 är att anpassa Tag Manager så att kraven på consent mode v2 uppfylls. Det finns mallar i template gallery från de stora cookie-leverantörerna, så arbetet går i många fall smidigt.

Lär dig mer

Till sist, många annonsörer känner inte till förändringen som är i antågande. Google har skickat vissa informationsmejl, men som vanligt kommer det att bli eftersläpningar och yrvakna reaktioner efter sportlovet. De som inte använder Googles produkter kan dock somna om.

Google skriver bland annat: “To keep using measurement, ad personalization, and remarketing features, you must collect consent”

Mer information från Google om consent mode