Case: Tänk Säkert
De digitala bedragarna finns närmare än du tror. Därför driver regeringen, MSB och Polisen ett ständigt kampanjarbete för att upplysa oss internetanvändare. Internetstiftelsen och OMA bidrog i satsningen “Tänk Säkert”.
Regeringen gav MSB i uppdrag att, i samverkan med Polismyndigheten, genomföra en nationell informationskampanj under 2022 som riktade sig till allmänheten och till företag (regeringsbeslut Ju2022/01292). Internetstiftelsen var en viktig samarbetspartner och bidrog i kampanjen med produktion och distribution av innehåll (både digitalt och i traditionell media) samt landningsytor på webben.
Internetstiftelsen tog in OMA Agency för innehålls- och distributionsstrategi samt produktion och marknadsföring.
Det övergripande syftet var att sprida kunskap om internetsäkerhet till invånare i Sverige. Specifikt uppnåddes det genom att kampanjen hade lärande innehåll i alla kommunikationsenheter – från annonser till landningssidor och digitala kurser. Uppdragsgivarna ville på detta sätt att mottagarna skulle använda internet och digitala plattformar på ett mer säkert sätt.
Kampanjperiod: 1 september – 27 november 2022.
Genomförande och resultat
Eftersom målgruppen – alla svenskar – är en så bred målgrupp så
bröt vi ner målgruppen i mindre målgrupper utifrån deras mediekonsumtionsbeteende och skapade en innehållsstrategi där vi listade ämnen och kanalval utifrån varje målgrupps beteende.
Innehållsproduktionen innefattade bland annat:
- Koncept, formgivning, produktion för print/display i dagspress, kvällspress och lokalpress).
- Formgivning och framtagande av texter till informationsfolder “Digital Idag” (översatt även på engelska och arabiska).
- Artiklar på sajt (översatt även på engelska och arabiska).
Karuseller och explainer-filmer (Facebook och Instagram – översatt även på engelska och arabiska). - Kampanj-filmer (filmning, klippning, manus) med Anis Don Demina (Twitch, Snapchat, Instagram, Youtube).