Gå direkt till innehåll Gå direkt till meny

Case: Tänk Säkert

De digitala bedragarna finns närmare än du tror. Därför driver regeringen, MSB och Polisen ett ständigt kampanjarbete för att upplysa oss internetanvändare. Internetstiftelsen och OMA bidrog i satsningen “Tänk Säkert”.

Regeringen gav MSB i uppdrag att, i samverkan med Polismyndigheten, genomföra en nationell informationskampanj under 2022 som riktade sig till allmänheten och till företag (regeringsbeslut Ju2022/01292). Internetstiftelsen var en viktig samarbetspartner och bidrog i kampanjen med produktion och distribution av innehåll (både digitalt och i traditionell media) samt landningsytor på webben.

Internetstiftelsen tog in OMA Agency för innehålls- och distributionsstrategi samt produktion och marknadsföring.

Det övergripande syftet var att sprida kunskap om internetsäkerhet till invånare i Sverige. Specifikt uppnåddes det genom att kampanjen hade lärande innehåll i alla kommunikationsenheter – från annonser till landningssidor och digitala kurser. Uppdragsgivarna ville på detta sätt att mottagarna skulle använda internet och digitala plattformar på ett mer säkert sätt.

Kampanjperiod: 1 september – 27 november 2022.

Genomförande och resultat

Eftersom målgruppen – alla svenskar – är en så bred målgrupp så
bröt vi ner målgruppen i mindre målgrupper utifrån deras mediekonsumtionsbeteende och skapade en innehållsstrategi där vi listade ämnen och kanalval utifrån varje målgrupps beteende.

Innehållsproduktionen innefattade bland annat:

  • Koncept, formgivning, produktion för print/display i dagspress, kvällspress och lokalpress).
  • Formgivning och framtagande av texter till informationsfolder “Digital Idag” (översatt även på engelska och arabiska).
  • Artiklar på sajt (översatt även på engelska och arabiska).
    Karuseller och explainer-filmer (Facebook och Instagram – översatt även på engelska och arabiska).
  • Kampanj-filmer (filmning, klippning, manus) med Anis Don Demina (Twitch, Snapchat, Instagram, Youtube).