Plan & Analys
Vi hjälper dig hela vägen med att skapa en tydlig plan och meningsfull uppföljning av din kommunikation.
Handlingsplan / contentplan
Marknadsstrategi, contenstrategi, contentkalender, digital strategi … Kärt barn har många namn, men en sak kan vi vara överens om: Marknadsföringen förenklas om vi har en karta att följa. På OMA benämner vi ofta vår karta för “handlingsplan”. Vi vill helt enkelt signalera att dokumentet är aktivt, med syfte att genomföra det som finns i en övergripande marknadsstrategi.
Här är några viktiga delar i handlingsplanen:
- Marknaden och konkurrenterna
- Produkten och dess fördelar
- Målgrupp
- Ämnen vi vill äga
- Mål och mätpunkter
- Format
- Distribution
Sätta mål och mätpunkter
Hur beskriver man bäst målet för kommunikationen? Och vilka mätpunkter (KPI:er) kan berätta om de uppfyllts? Vi älskar att brottas med sådana frågor. Det är givetvis en central del i handlingsplanen och styr kommande mätning och analys.
Spårning och dashboard
Vi hjälper dig att skapa en rapport/dashboard som speglar dina mål och mätpunkter. I detta arbete ingår att implementera spårning i de marknadsplattformar som ingår. Googles verktyg – Tag Manager, Analytics och Looker Studio – är produkter vi gärna arbetar med. Men även nyare alternativ på marknaden som exempelvis Matomo.
Vi är partner till anslutningsplattformen Funnel.
Analysrapport med rekommendationer
Flera av våra kunder prenumererar på en analysrapport. Det är ett dokument vi på OMA sammanställer inför redaktionsmöten / marknadsmöten hos uppdragsgivaren. Rapporten summerar de viktigaste insikterna för perioden och ger rekommendationer för åtgärder. Perfekt som bränsle till diskussionen!